Dokumentumok
KPS PONT
Antioxidáns adagolás fájdalomcsillapító hatása idült hasnyálmirigy gyulladásban
Egy indiai tanulmány szerint az oxigén szabadgyököket hatástalanító ún. antioxidánsok kedvező hatással vannak az idült hasnyálmirigy gyulladásba szenvedő betegek panaszaira.
A hasi fájdalom az idült hasnyálmirigy gyulladás nehezen kezelhető, vezető tünete. Az oxidatív stressznek jelentős szerepe van a krónikus hasnyálmirigy gyulladás kórfolyamatában.
Payal Bhardwaj és mtsai (All India Institute of Medical Sciences, New Delhi, India) azt vizsgálták, az antioxidánsok többlet bevitele csökkenti-e a betegek fájdalmát.
A vizsgálatban résztvevő, krónikus hasnyálmirigy gyulladásban szenvedő betegeket két csoportba sorolták. Egyik csoport (71 beteg) antioxidánst, a másik, kontroll csoport (56 beteg) placebo készítményt kapott hat hónapon keresztül. Ezután felmérték a betegek panaszait (a fájdalom csillapodás mértékét), de vizsgálták az igényelt fájdalomcsillapító mennyiségét, a kórházi kezelések számát, az oxidatív stressz markereit (tiobarbitursav-reaktív anyagok TBARS), valamint az antioxidáns státuszát (a plazma vasredukáló képessége- FRAP) is.
Kevesebb fájdalma volt azoknak a betegeknek, akik antioxidánst szedtek. A korábbiakhoz képest átlagosan 7 nappal csökkent a fájdalommal töltött napok száma az antioxidáns mellett, míg a kontroll csoportban 3 nappal. Az antioxidánst szedő csoportban ennek megfelelően kevesebb fájdalomcsillapító gyógyszert is igényeltek, a korábbiakhoz képest 10 tablettával kevesebbet, míg a kontroll csoportban 4 tablettával kevesebbet (havonta).
Az antioxidánst szedő betegek kb. harmada vált teljesen fájdalommentessé, a kontroll betegek csupán 13%-a. Egyértelmű volt az oxidatív stressz mértékét jelző markerek (TBARS) csökkenése, és a FRAP növekedése az antioxidáns csoportban a kontroll csoporthoz képest.
Krónikus hasnyálmirigy gyulladásban a fájdalomcsillapítók csak részben hatnak, az opiátok szedése a hozzászokás veszélyével jár. Kezdetben klinikai vizsgálatok alapján ajánlották a hasnyálmirigy enzim kiegészítő fogyasztását, mely enyhíti a fájdalmat, későbbi tanulmányok a készítmény egyértelmű fájdalomcsillapító hatását nem erősítették meg.
A jelenlegi tanulmány arra mutat, hogy az antioxidáns készítmény szedése kedvezően befolyásolhatja a betegek antioxidáns státuszát, csökkentheti a gyulladással járó oxidatív stressz mértékét, ezáltal eredményesen csökkentheti a hasi fájdalmat.









